Formát osobnostní a sociální výchovy se nám ve škole velmi osvědčil. Letos začínáme společně již třetím rokem. Vedení školy nám umožnilo, aby v hodinách výtvarné výchovy mohl být přítomen společně s vyučující a psycholožkou i třídní učitel. Klicperka se rozvíjí a jede dál.
V hodinách výtvarné výchovy si dáváme prostor k zamyšlení – žáci můžou poznávat víc sami sebe, ale i ostatní. Sdělují, jak se mají, co se s nimi děje a mají šanci být slyšeni v kolektivu. Trénujeme tak vzájemné naslouchání, posilujeme soudržnost třídy. Učíme se respektovat druhé. Každý to může mít jinak, současně ale můžeme slyšet, že v tom nejsme sami a že to, co zrovna řeším já, se děje i jiným ve třídě. V neposlední řadě se učíme navzájem povzbuzovat a dodávat si odvahu. Výtvarná výchova je mocný nástroj.
V září jsme se drželi osvědčené techniky: Já jako šípkový keř.
„Zavři si oči, na chvíli se zastav u sebe a zkus si představit sebe jako šípkový keř. Jak asi budeš vypadat? Je ten keř velký nebo malý? Úzký, uzavřený nebo široký a košatý? Vše je dobře, nic není špatně. Popusť uzdu fantazii. Máš nějaké květy? A kolik? A co plody a listí? A máš nějaké trny? Jak vypadají?“
Na závěr probíhá vždy reflexe práce. Co jsi namaloval? Jak se tvému keři daří? Co by potřeboval, aby se mu rostlo ještě lépe? Takové a mnoho dalších individuálních otázek, které odrážejí obrázek, žáci dostávají a všichni se snaží pracovat a odpovídat, jak nejlépe umí. Zamýšlejí se a současně vidí, že je v kolektivu vnímáme, věnujeme jim pozornost. Výtvarná výchova má smysl!
Za ZŠ Klicperova:
Mgr. Hana Jarošová, výtvarná výchova
PhDr. Alena Šustrová, školní psycholog