V loňském školním roce se nám osvědčily preventivní programy se školním psychologem na prvním stupni. Za tímto účelem využíváme metodiku Zipyho kamarádi, ale paní psycholožka má vždy nějaký bonus navíc. Nedržíme se jen připravené šablony, ale vycházíme z toho, co daná třída potřebuje. Vloni se jako nejoblíbenější bonus osvědčil kovový relaxační buben. O ten si říkaly děti nejvíc. A mají pravdu! V dnešní době je kolem nás hodně ruchů a podnětů, většina dětí umí vybít svoji energii bravurně, ale co neumíme a co je třeba trénovat, to je záměrné zklidňování a relaxace. Tudíž zavádíme krátkou relaxaci na závěr každého programu a děti na ně reagují velmi dobře.
Preventivní programy se nám osvědčily natolik, že 2. a 3. třídy pokračují v tématech dále. Vloni jsme probírali: emoce a jak na ně, jak na zdravou komunikaci – jak říkat, co potřebuji říct, jak si říct o pomoc, jak na kamarádské vztahy a jak řešit konflikty. V září pokračovali žáci dál a rozvíjeli svoje sociální dovednosti v tom, co dělat, když se vztahy ve třídě nedaří.
S prvňáčky začínáme opět úplně od začátku – první společné povídání o radosti, smutku, ale i vzteku. Máme právo cítit všechny emoce, ale je důležité, jak s nimi nakládáme.
K nácviku zklidnění a k relaxaci využíváme i Karty uklidnění. Pracujeme vždy dvě hodiny za sebou, aktivity se snažíme střídat tak, aby program žákům vyhovoval a vytěžili jsme z něho maximum. Povídání, čtení příběhu, nácvik a scénky, pohybové aktivity, malování a relaxace.


O svůj program do třídy se navíc přihlásila i třída 5.B, kde jsme si povídali o tom Jak na zdravé vztahy. Ve třídě 4.A jsme malovali téma Můj hrdina pohody. Zjišťovali jsme, co hrdinovi chybí, s kým nebo čím bojuje, a hlavně jsme se o něj na závěr postarali a podpořili ho, aby mohl postoupit na další úroveň. V rámci této aktivity jsme využili materiály od Dobronautů: Podporujeme wellbeing ve škole.
Říjen je měsíc Mezinárodního dne duševního zdraví a věřím, že jsme ho na ZŠ Klicperova podpořili a vytěžili na maximum.
Za ZŠ Klicperova:
PhDr. Alena Šustrová, školní psycholog